Predarea limbii române ca limbă nematernă
Consiliul Județean Harghita, recunoscând rolul important al învățământului în procesul de transformare al societății, acordă o atenție deosebită dezvoltării sistemului de învățământ și consideră că este important ca elevii aparținând minorității maghiare din județ să învețe limba română, limba oficială a statului, cu mai mult succes și chiar complet.
Pentru elevii din regiunea noastră limba română este „a doua limbă/limbă nematernă”, motiv pentru care trebuie schimbat conceptul de predare a limbii române. Performanțele slabe obținute la disciplina Limba și literatura română la Evaluările Naționale, precum și la examenul de bacalaureat de către elevii care studiază în școlile cu limba de predare în limbile minorităților naționale, justifică necesitatea introducerii în cel mai scurt timp posibil a manualelor alternative de limba și literatura română, concepute și elaborate conform nevoilor elevilor aparținând minorităților naționale.
Sistemul românesc de învățământ, prin structura sa, oferă deschidere spre multilingvism, având în vedere că pe lângă formele de învățământ în limba maternă română asigură cadrul legal pentru forme de învățământ în limbile minorităților naționale. Astfel, învăţământul cu predare în limbile minorităţilor naţionale este reglementat potrivit prevederilor art. 46, alin. 2 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, „…Disciplina Limba şi literatura română se predă pe tot parcursul învăţământului preuniversitar după programe şcolare şi manuale elaborate în mod special pentru minoritatea respectivă”, iar alin. 4 legiferează că „Testele la disciplina Limba şi literatura română se elaborează pe baza programei speciale.”
În opinia noastră este necesară introducerea unei noi abordări a limbii române în cadrul învățământului în limbile minorităților naționale, cel bazat pe modelul comunicativ-funcțional al limbilor străine, care vizează formarea competențelor de comunicare prin eficientizarea învățării, predării, evaluării limbii române ca a doua limbă.
Este important ca proiectele de programe să se bazeze pe cerinţele şi nevoile elevilor pentru care limba română este a doua limbă/limba nematernă, și să propună o cale alternativă „de a forma un tânăr cu o cultură comunicaţională şi literară de bază, capabil să înţeleagă lumea, să comunice şi să interacţioneze cu semenii, să-şi utilizeze în mod eficient şi creativ capacităţile proprii pentru rezolvarea unor probleme concrete din viaţa cotidiană...”
Știri legate de această temă:
http://judetulharghita.ro/stiri/limba-romana.html